BPM Berekenen

Alles wat je over de BPM Berekening moet weten

Update 1/1/2016: Hier zijn de nieuwste BPM tarieven voor 2016!


Je kunt € 1.000+ besparen op de BPM als je de juiste BPM berekening gebruikt. Volg ons stappenplan om succesvol de BPM te berekenen.

Het berekenen van de BPM is nodig als je een auto wilt importeren. Er zijn veel manieren om de BPM te berekenen, in deze handleiding vind je alle informatie die je nodig hebt over het berekenen van de BPM.

In deze handleiding leg ik kort de belangrijkste dingen over de BPM uit. Daarna laat ik je zien hoe je in 5 stappen enkele honderden tot duizenden euro’s op de BPM kunt besparen.

In deze handleiding:

Wat is de BPM?
– Wanneer moet ik BPM aangifte doen?
– Moet ik de BPM zelf berekenen?
– Kan ik besparen op de BPM?

Dit moet je weten over de BPM
1. Kies altijd het meest voordelige BPM jaar als basis van je berekening
2. Op de BPM afschrijven: Je hoeft bij een gebruikte auto nooit de volledige BPM te betalen
3. Elke BPM berekening is uniek, er is geen methode die voor elke auto het goedkoopst is
4. De Belastingdienst helpt je niet aan het laagste BPM bedrag
5. Let er goed op dat jouw auto niet “nieuw” is voor de BPM

Direct de BPM Berekenen?

Wat is de BPM?

De BPM staat voor Belasting personenauto’s en motorrijwielen. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit de luxebelasting die geheven wordt over personenauto’s en motoren. Hier vallen ook kampeerauto’s, motorscooters en quads onder.

Wanneer moet ik BPM aangifte doen?

Bij het importeren van een auto moet je altijd BPM aangifte doen, of je nou BPM moet betalen of niet, de aangifte is altijd verplicht. Zonder BPM aangifte krijg je geen NL-kenteken.

In sommige gevallen moet je ook BPM aangifte doen voor een auto die reeds op Nederlands kenteken staat. Bijvoorbeeld als je van een bedrijfsbus een camper of personenbus maakt.

Moet ik de BPM zelf berekenen?

Ja, je bent tegenwoordig zélf verantwoordelijk voor de BPM aangifte.
Dit betekent dat je zelf de berekening moet maken en de formulieren in moet vullen.

Maar pas op: er zijn meerdere manieren om de BPM te berekenen. Er kunnen grote verschillen zitten tussen de verschillende methodes.

Hoe kan ik besparen op de BPM?

Automotive import is gespecialiseerd in BPM optimalisatie. Dit betekent niets anders dan de BPM zo voordelig mogelijk berekenen.

Omdat de BPM op meerdere manieren te berekenen is, is het mogelijk om fors te besparen door de juiste combinatie van berekeningswijze en afschrijving te combineren.

Met een goede berekening kun je dus fors besparen op het BPM bedrag.

Dit moet je weten over de BPM

Kies altijd het meest voordelige BPM jaar als basis van je berekening

Veel mensen denken dat ze altijd de meest recente BPM formule moeten gebruiken.

Dit is niet het geval!

De wijze van BPM-heffing verandert bijna elk jaar.
Het is mogelijk om de BPM te berekenen op basis van een formule van een ander jaar.

Dit noemen wij de “historische bruto BPM”. De regel is als volgt: je mag elke BPM-berekeningswijze gebruiken tussen de datum eerste toelating in het buitenland en de huidige datum.

Dus voor een auto met een datum 1e toelating van 01-02-2008 mag je kiezen voor de BPM formules van 2008,2009,2010,2011,2012 enzovoort..

Je kunt de oude BPM tarieven hier vinden (pdf).

Op de BPM afschrijven: Je hoeft bij een gebruikte auto nooit de volledige BPM te betalen

Met de BPM formules hierboven bereken je het zogenaamde (historische) bruto-BPM bedrag.
Dit is het BPM bedrag voor een nieuwe auto.

In veel gevallen is de auto die je importeert niet nieuw.
Als de auto gebruikt is mag je op de bruto-BPM afschrijven.

Wat overblijft noemen we de rest-BPM. Dit het is bedrag dat je uiteindelijk moet betalen.

Elke BPM berekening is uniek, er is geen methode die voor elke auto het goedkoopst is

Ik krijg dagelijks de vraag welke manier de laagste BPM oplevert.

Dit verschilt helaas per auto, ik raad je altijd aan om alle manieren door (laten) te rekenen.

Natuurlijk kun je de handleiding van de Belastingdienst gebruiken, echter is de kans dan heel groot dat je meer BPM moet betalen dan nodig is.

De Belastingdienst helpt je niet aan het laagste BPM bedrag

De Belastingdienst heeft maar één doel: zoveel mogelijk BPM innen.
Maak niet de fout die veel mensen maken door je te laten adviseren door de Belastingtelefoon of website van de Belastingdienst. De informatie de je hier krijgt is niet volledig.

Let er goed op dat jouw auto niet “nieuw” is voor de BPM

De Belastingdienst hanteert een andere definitie voor een nieuwe auto dan jij en ik.

Voor de Belastingdienst is een auto “Nieuw” voor de BPM als de auto minder dan 3.000KM op de teller heeft, of minder dan 3 maanden oud is (gemeten vanaf de datum eerste toelating tot de datum van import in Nederland).

Dus als jouw auto 2.000KM op de teller heeft staan, en 4 maanden oud is, betaal je het volledige “bruto-BPM bedrag”. Je mag volgens de Belastingdienst dan niet afschrijven op de BPM.

Zorg er dus altijd voor dat de auto gebruikt is, en bij import minimaal 3.000KM op de teller heeft en minimaal 3 maanden oud is.

In bijna alle gevallen scheelt dit je direct enkele duizenden euro’s.

Stap 1. Verzamel alle gegevens over de auto

Voordat je de laagste BPM kunt berekenen, heb je een aantal gegevens van de auto nodig.

Vraag de verkoper van de auto om de autopapieren.
Gaat het om een Duitse auto? Dan heb je de Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein nodig.

Verzamel minimaal de volgende gegevens:

– Merk
– Model
– KM-stand
– Datum eerste toelating in buitenland
– Chassisnummer
– Co2 uitstoot (gecombineerd)
– Standaarduitrusting
– Optielijst inclusief prijzen

Stap 2. Kies een BPM-Regime

Het is niet per se nodig om het meest recente BPM regime te kiezen. Je mag naast de actuele berekeningsmethode ook kiezen voor de historische BPM-berekening.

Op deze pagina kun je de historische BPM tarieven per jaar vinden (pdf).
Hier vind je de meest recente BPM-berekeningsmethode.

Om te bepalen welke BPM-methoden je mag gebruiken, zoek je eerst de datum van 1e toelating op.
Je mag alle berekeningsmethoden gebruiken die tussen de datum van eerste toelating en nu ligt.

Zodra je alle jaren hebt doorgerekend, is er slechts één met de laagste uitkomst. Dit noemen we het laagste (historische) bruto-BPM bedrag.

Dit bedrag gebruiken we vervolgens in stap 3.

Stap 3. Bepaal de BPM afschrijving

Deze stap is alleen van toepassing op een gebruikte auto (een auto met minimaal 3.000KM op de teller en 3 maanden oud.)

Je mag de eerder berekende bruto-BPM afschrijven met een percentage.

Dit afschrijvingspercentage mag je bepalen op basis van deze 3 methoden:

1. De afschrijvingstabel / leeftijdstabel / forfaitaire tabel

Je mag de BPM afschrijven op basis van de leeftijd van de auto.

De leeftijd wordt bepaald op basis van de datum 1e toelating in het buitenland.
Gebruik de volgende tabel om het afschrijvingspercentage te berekenen

BPM Afschrijvingstabel

Maar pas op: in veel gevallen schrijft de auto in werkelijkheid harder af dan de tabel aangeeft.
In dat geval is de afschrijvingstabel geen goede manier om de afschrijving te betalen: immers, een lager afschrijvingspercentage geeft een hogere rest-BPM!.

2. Een koerslijst

Een koerslijst geeft de gemiddelde handelsinkoopwaarde van jouw auto weer.
Jonge (luxe) auto’s schrijven over het algemeen harder af dan de tabel. Met een koerslijst kun je de hogere afschrijving berekenen én onderbouwen.

Er zijn meerdere koerslijsten beschikbaar, echter zijn niet alle koerslijsten beschikbaar voor het publiek.
Een veelgebruikte koerslijst is de ANWB/BOVAG koerslijst

Een koerslijst gaat altijd uit van een auto in gemiddelde staat. Heb je een auto die beschadigingen heeft? Dan is een taxatierapport meestal een betere manier om de waarde van de auto te laten bepalen.

3. Een taxatierapport

Voor auto’s die niet in de koerslijst voorkomen, of auto’s die om een andere reden veel minder waard zijn, kan een taxatierapport uitkomst bieden.

Een BPM-taxatierapport geeft de exacte handelsinkoopwaarde weer van jouw auto.
Een taxatierapport wordt voornamelijk gebruikt bij schadeauto’s en zéér exclusieve auto’s in het duurdere segment.

De kosten van een taxatierapport zijn gemiddeld zo’n € 200 – € 300.

Stap 4. Bepaal de rest-BPM

Als je de (historische) bruto-bpm hebt afgeschreven met het hoogste afschrijvingspercentage resulteert het rest-BPM bedrag. Dit is het bedrag dat je aan BPM moet betalen.

Vul dit rest-BPM bedrag in op de BPM-aangifteformulieren van de Belastingdienst.

BPM Aangifteformulier rest BPM

Stap 5. Voeg de onderbouwing toe aan je BPM-aangifte

Alle bedragen die je hebt gebruikt om de BPM te berekenen moeten onderbouwd worden met een prijslijst.
Ook alle opties, en prijzen dienen apart vermeld te worden en als bijlage bij de aangifte bijgevoegd te worden.

Daarnaast dien je een document bij te voegen waaruit blijkt welke BPM-berekeningsmethode je hebt gebruikt. Deze ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

Bruto BPM onderbouwing

Direct de BPM Berekenen?

© 2016 Automotive import B.V. - Automotive Import is een onderdeel van Automotive Advisory