Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM)

Door het grote aanbod van kwalitatief zeer goede occasions in Duitsland is het importeren van een jonge occasion uit Duitsland zéér interessant.

Het belangrijkste bij het importeren van een auto is dat u de juiste autopapieren heeft en het overige papierwerk correct is ingevuld. Zo komt u niet voor ongewenste verrassingen te staan. Automotive import importeert tientallen auto’s per maand uit Duitsland en andere EU-landen, en kent daardoor alle ins en outs van het importeren van een auto.

BPM berekenen

Wat is de BPM precies?

Dit is de vraag die wij vaak krijgen van onze klanten. De BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) is een belasting die door de Nederlandse overheid wordt geheven bij het registreren van een auto in Nederland.

Om het een en ander te verduidelijken een voorbeeld: in de consumentenprijs van € 45.279,- van een nieuwe auto met benzinemotor is een bedrag van ongeveer € 11.327,- aan BPM en € 5.443,- aan BTW opgenomen. Auto’s die in Nederland verkocht worden zijn altijd inclusief BPM en BTW.

Waarom moet ik BPM betalen als ik een auto importeer?

Nieuwe auto’s in Nederland worden altijd verkocht tegen een prijs inclusief BPM en BTW. Nederland is het enige land dat een extra belasting op auto’s kent. In het geval dat u een auto importeert in Nederland, dan is hier geen BPM over afgedragen. U moet bij import daarom vaak een rest-BPM bedrag betalen.

Wat is het BPM bedrag dat ik moet betalen?

Het BPM bedrag dat u moet betalen aan de belastingdienst hangt af van de volgende zaken:

Het BPM bedrag dat afgedragen moet worden wordt berekend aan de hand van de netto cataloguswaarde die de auto in Nederland had ten tijde van de eerste ingebruikneming (de toelatingsdatum van de auto). Daarnaast bepaalt de uitstoot van de auto, en de aanwezige opties van de auto de rest van het te betalen BPM bedrag.

Op basis van deze gegevens mag de BPM op verschillende manieren berekend worden, u mag van de belastingdienst de berekening hanteren die voor u het laagste BPM bedrag oplevert.

Onze ervaring is dat het altijd loont om de BPM op alle mogelijke manieren te berekenen omdat er vaak grote verschillen tussen de te betalen BPM bedragen zijn.

Afschrijven op de BPM bij import auto’s

Omdat de meeste auto’s die wij uit Duitsland importeren niet nieuw zijn, kan het te betalen BPM bedrag worden verlaagd. Het is namellijk mogelijk om al naar gelang van de leeftijd van de import auto op de BPM af te schrijven.

Leeftijd groter dan:

Maar kleiner dan:

Is het percentage:

Voor iedere maand moet het 
in deze kolom genoemde percentage
worden opgeteld bij het in de derde 
kolom genoemde percentage:

0 dagen

1 maand

0

5,000

1 maand

3 maanden

5

3,000

3 maanden

5 maanden

11

2,500

5 maanden

9 maanden

16

2,250

9 maanden

1 jr en 6 mnd

25

1,444

1 jr en 6 mnd

2 jr en 6 mnd

38

0,917

2 jr en 6 mnd

3 jr en 6 mnd

49

0,833

3 jr en 6 mnd

4 jr en 6 mnd

59

0,750

4 jr en 6 mnd

5 jr en 6 mnd

68

0,500

5 jr en 6 mnd

6 jr en 6 mnd

74

0,416

6 jr en 6 mnd

7 jr en 6 mnd

79

0,416

7 jr en 6 mnd

8 jr en 6 mnd

84

0,333

8 jr en 6 mnd

9 jr en 6 mnd

88

0,333

9 jr en 6 mnd

 

92

0,083

© 2012 Automotive import - Automotive Import is een onderdeel van Automotive Advisory