Ik schreef al eerder over Marco van Beek, een kopstuk van de BOVAG. De reden hiervoor was het feit dat deze bestuurder zijn eigen autobedrijf tot ‘BOVAG Autobedrijf van het jaar 2012/2013’ had verkozen, en hiermee zichzelf een flinke prijs gegeven heeft.
Deze prijs geeft hij zichzelf over de rug van de aangesloten BOVAG bedrijven, want hoe kan een bestuurder van de BOVAG zijn eigen bedrijf uitroepen tot “Beste autobedrijf van het jaar”. Het blijft voor mij een raadsel.
Woordvoerder Tom Huyskens van de BOVAG probeert de tent te redden door te zeggen dat de winnaar gekozen wordt door een “onafhankelijke vakjury”. Nee Tom, als het bestuur de vakjury kiest dan is de vakjury niet onafhankelijk.
Lees ook: Bestuurslid BOVAG verkiest eigen bedrijf tot “autobedrijf van het jaar 2012/2013″
De BOVAG en importauto’s
De BOVAG is dé brancheorganisatie voor autobedrijven in Nederland. Waar de autobranche in Nederland de ene klap na de andere krijgt, groeit het aantal mensen die een auto over de grens in Duitsland kopen.
Dat is logisch, de prijzen in Duitsland liggen veel lager dan in Nederland, daarnaast kun je gebruikmaken van een groot belastingvoordeel bij import. Je bent in Duitsland dus een stuk goedkoper uit.
Dit is natuurlijk funest voor de Nederlandse autodealers, zelf een auto in Duitsland kopen is natuurlijk altijd goedkoper.
Dupeert de BOVAG bestuurder zijn eigen leden met Duitse importauto’s?
De leden van de BOVAG hebben last van het grote aantal importauto’s die er in Nederland op de markt komen, auto’s die in de showroom staan zijn een stuk minder interessant. De import van auto’s groeit explosief terwijl veel autobedrijven hun voorraad aan de straatstenen niet kwijt raken.
Dit interesseert Marco van Beek kennelijk niet, zelf kan hij goed verdienen aan importauto’s zoals je verderop in dit artikel zult zien.
We hebben gezien dat Marco van Beek er niet vies van is om zijn eigen bedrijf te laten verkiezen tot BOVAG Autobedrijf van het jaar. Dit terwijl hij zelf in het hoofdbestuur van de BOVAG zit. Zelf vindt hij dit heel normaal.
Op het gebied van import heeft het kopstuk van de BOVAG iets bedacht:
Advertenties van auto’s die goedkoop bij een Duitse dealer te koop staan, worden door Marco van Beek gekopieerd en vervolgens tegen woekerprijzen op zijn eigen website geplaatst. De dealer in Duitsland weet van niets.
Advertenties van auto’s die goedkoop bij een Duitse dealer te koop staan, worden door Marco van Beek illegaal gekopieerd en vervolgens tegen woekerprijzen op zijn website geplaatst. Deze werkwijze is niet nieuw, deze praktijken kwamen we eerder op Gaspedaal.nl tegen.
Voorbeeld: identieke BMW X5 € 14.421 duurder bij Marco van Beek
BMW X5 van BMW dealer Fett&Wirtz (Kleve, DE) op de site van Marco van Beek. Vraagprijs: € 72.174,-
Hieronder zie je de website van Marco van Beek (bestuurslid van de BOVAG en eigenaar autobedrijf Marco van Beek). Wat mij meteen opvalt is dat deze witte X5 bij een Duitse dealer staat. Daarnaast is de “NL rijkaar prijs” erg hoog voor het oude model BMW X5.
De originele advertentie van Fett&Wirtz zelf. Vraagprijs: € 47.890,-
Kijk, hier hebben we de echte Duitse advertentie. Wat valt je op? De prijs. € 47.890.
Now we’re talking…
Als je een auto importeert uit Duitsland, dan moet je nog een gedeelte BPM betalen. Hier is de definitieve berekening van het bedrag waarvoor Marco van Beek je de auto probeert te verkopen.
DEFINITIEVE BEREKENING. ZELF IN DUITSLAND KOPEN VS BIJ MARCO VAN BEEK:
Wat blijkt? Voor de import en stalling betaal je bij bij Marco van Beek maar liefst € 14.421 méér. Gelukkig heb je één voordeeltje: Marco van Beek berekent geen afleverkosten.
Hè Gelukkig, geen afleverkosten: Voor € 14.421,- aan extra importkosten ben je écht helemaal klaar!
Marco van Beek dupeert ook Duitse autodealers
De Duitse dealers hebben er nooit om gevraagd dat hun foto’s gebruikt worden op sites van andere autobedrijven. Wij spreken diverse Duitse dealers en die zijn not amused dat hun foto’s en naam gebruikt worden op andere websites dan de sites waar zij zelf hun auto’s op aanbieden.
” Door toedoen van Marco van Beek lijken onze prijzen een stuk minder concurrerend dan ze eigenlijk zijn ” vertelt een Duitse BMW dealer aan ons.
Tot slot: Je bent natuurlijk vrij om te kopen waar je wilt, maar ik ga er vanuit dat je niet graag ruim 14 duizend euro extra wilt betalen voor een auto die je makkelijk zelf in Duitsland kunt kopen.
P.s. Met dit artikel wil ik mensen wijzen op het feit dat het mogelijk is om zelf voordelig een auto in Duitsland te kopen. Wil je meer te weten komen over het importeren van een auto? Lees dan deze artikelen.
Je moet weten dat sommige autohandelaren flink proberen te verdienen aan importauto’s, in dit geval is dit Marco van Beek maar er zijn er natuurlijk véél meer. Kijk altijd eerst zélf in Duitsland, dan weet je wat de echte prijzen zijn.